به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، سینا حسینپوراصل مستندسازی است که با فیلم «داغ قرهباغ» در بخش فیلمهای بلند چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد. او درباره مضمون فیلم و نحوه شکلگیری ایده گفت: ما بازنمایی چندانی از مناقشه قرهباغ در رسانهها ندیدهایم. رسانههای ما بیشتر روی سوژههای پایتختمحور متمرکز هستند و دغدغههای مردم مرکزنشین کشور بیشتر دیده میشود، البته این مساله عمدی نیست اما دغدغههای مردم دورتر از پایتخت کمتر به تصویر کشیده شده است.
او ادامه داد: مردم منطقه آذربایجان ایران به دلیل قرابت فرهنگی که با مردم کشور آذربایجان دارند، نسبت به مسائل و اتفاقات آن منطقه حساس هستند اما ما محصولات رسانهای در این خصوص نداریم و مردم منطقه آذربایجان هم به سمت تماشای شبکههای کشور ترکیه و آذربایجان کشیده میشوند. تا کنون آنطور که باید از دید خود و به عنوان یک همسایه استراتژیک کشورمان به مساله قرهباغ نپرداخته بودیم. من با توجه به پژوهشهایی که در این زمینه داشتم به این نتیجه رسیدم که نیاز به تولید محصولی رسانهای در این زمینه داریم.
او افزود: در این پژوهشها با نقصی مواجه شدم و دیدم که ما درخصوص این موضوع فقط حرف زدهایم و تنها مصاحبهها و تحلیلهای بدون سند داریم. مقالههای بسیاری در این زمینه داریم اما بیشتر آنها خرده روایتهای سطحی هستند. به همین جهت به دنبال آرشیوهای ایرانی بودیم که متاسفانه به ما امکان دسترسی به آنها را ندادند. سعی کردیم در فیلم «داغ قرهباغ» روایتی تصویری، معتبر و با نگاهی جامع به مساله قره باغ بپردازیم که در روزهای بحران که افراد درگیر اختلاف سیاسی هستند، الفبای داستان و حقیقت را بدانند.
این کارگردان گفت: افراد بسیاری در داخل کشور بر سر این موضوع اختلاف دارند اما واقعیتها را نمیدانند. درواقع کار پژوهشی جامعی تاکنون درخصوص مساله قرهباغ صورت نگرفته است. البته ما میتوانستیم پژوهشهایمان را در قالب کتاب چاپ کنیم اما احساس کردیم به رسانه بزرگتری برای بیان حرفمان نیاز داریم. کار ما به پایان نرسید و در روزهای پایانی بودیم که به ناگاه جنگ قرهباغ از سر گرفته شد و ما احساس کردیم که در این زمان فرصت مناسبی برای انتشار فیلم است.
حسینپوراصل درباره مزیتهای برگزاری برخط چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» توضیح داد: برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره «سینما حقیقت» اتفاق مبارکی است به این جهت که مخاطبان از جای جای ایران میتوانند جشنواره را دنبال کنند. من به عنوان مستندسازی که در شهرستان فعالیت میکنم، بسیار دوست داشتم که در جشنواره حضور داشته باشم اما به دلیل مشغله کاری نمیتوانستم در تهران حضور داشته باشم و همیشه از این موضوع ناراحت بودم.
کارگردان مستند «قره باغ» ادامه داد: خوشبختانه امسال با برگزاری برخط (آنلاین) شرایطی فراهم شد تا مردم دیگر شهرهای ایران هم بتوانند فیلمها را ببینند. سینمای مستند مظلوم است و کارکرد تجاری چندانی ندارد و مخاطبان کمتری به آن دسترسی دارند اما با روش برخط گستره بیشتری از مخاطبان میتوانند به آثار مستند دسترسی داشته باشند. امیدوارم در سالهای آینده هم در کنار برگزاری حضوری، اکران آنلاین متوقف نشود.
او درخصوص اهمیت پرداختن و اهمیت دادن به سینمای مستند افزود: با مطالعه تاریخ متوجه میشویم که هیچ کدام از رسانههایی که تا کنون بودهاند، کارکرد و جهانشمولی سینما را نداشتند. سینمای مستند به این جهت که از فضای هنری بهرهمندی دارد و علاوه بر آن برخلاف سینمای داستانی قابل استناد است و به عنوان یک منبع محسوب میشود. سینمای مستند با خود فکر حمل میکند. سینمای داستانی در بهترین حالت پیامهای خود را در زیرمتن منتقل میکند اما مستند صراحت کلام بیشتری دارد و میتواند حرفهای بیشتری را منتقل کند.
حسین پوراصل گفت: مستند میتواند تاثیرگذارتر از سینمای داستانی باشد اما متاسفانه سینمای مستند کارکرد تجاری ندارد و در این دنیای تجارتزده مظلوم واقع میشود. به این دلیل نیازمند پلتفرمی هستیم که مستند از طریق آن به چشم آید. جشنواره «سینما حقیقت» میتواند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشد. مطرح شدن فیلمها در رسانهها به واسطه برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» کمک بسیاری در دیده شدن به فیلم میکند.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذر تا دوم دی 1399 بصورت مجازی برگزار خواهد کرد.
گفتوگو: پرستو خلعتبری
نظر شما